Frågor & Svar

Här finner ni de vanligaste frågorna och svaren om att bo i Brf Gyllene Tiden.

Sidan uppdateras efterhand som nya frågor kommer in. Under rubriken, Boendinfo, finns mer information om vad det innebär att vara medlem i Brf Gyllene Tiden. 

Svaret på frågan är nej. Vi har 18 parkeringsplatser och det är svårt att uppskatta kötiden eftersom den är beroende av hur många som flyttar eller säger upp sina parkeringsplatser. Mer information finns under rubriken, "Boendeinfo".

Det krävs ett godkännande från styrelsen för att hyra ut lägenheten i andra hand. Styrelsen godkänner som längst andrahandsuthyrning av en period på sammanlagt två år. Det är inte tillåtet att hyra ut sin bostad i korta perioder via tjänster som exempelvis AirBnb. I övrigt tillåter föreningen inte juridiska personer att hyra i andrahand.

Det är viktigt att veta att upplåta en lägenhet olovligen i andra hand är en förverkandegrund, som kan ligga till grund för en uppsägning av nyttjanderätten till lägenheten.

Mer information: http://gyllenetiden.bostadsratterna.se/boendeinfo/andrahandsuthyrning

Vi har en gästlägenhet med plats för upp till fyra personer. Boende i Brf Gyllene Tiden kan boka via infotavlor. Här finns också ett mindre kök samt dusch, toalett och bastu.
http://gyllenetiden.bostadsratterna.se/boendeinfo/gastlagenheten.

Kontakta SBC kundtjänst på tel 0771-722 722 så hjälper de dig!

Vår ekonomiska och tekniska förvaltning sköts av SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.
Hemsida: https://www.sbc.se

Kontakta vår förvaltare, SBC, så hjälper de dig med autogiro. Vid autogiro skickas avier endast ut när avgiften eventuellt justeras.

SBCs kundtjänst
Tel: 0771-722 722
Öppet vardagar kl. 07.00-21.00
E-post: kundtjanst@sbc.se

Om det uppstår något problem med ditt boende kontaktar du föreningens fastighetsförvaltare, SBC.

SBC kundtjänst
Tel: 0771-722 722
Öppet vardagar kl. 07.00-21.00
https://www.sbc.se/kontakt/felanmalan/

Akut felanmälan helger samt vardagar efter kl. 16:00: Tel: 031-80 24 24

Föreningsstämman, även kallad årsmöte, är föreningens högsta beslutande organ och hålls varje vår. Stämman visar att en bostadsrättsförening ska präglas av demokrati och att alla medlemmar ska få vara med och besluta i frågor som rör föreningen.

På stämman redogör styrelsen för verksamhetsåret inklusive föreningens ekonomi.

Som medlem har du möjlighet att skriva motion/er som tas upp till behandling.

Varje medlem har en röst. Om flera medlemmar innehar en bostadsrätt tillsammans har de gemensamt bara en röst. Om en medlem har flera bostadsrätter har han fortfarande endast en röst.

För den medlem som inte kan närvara vid stämman är det möjligt att rösta genom fullmakt.

På mötet väljs också de representanter som skall sitta i föreningens styrelse kommande mandatperiod.

Samtliga medlemmar får en kallelse tidigast fyra veckor före stämman och senast två veckor innan. I kallelsen framgår det vilka ärenden som skall behandlas under årsmötet.

Du äger en andel i bostadsrättsföreningen som i sin tur äger fastigheten. Man har köpt rätten att utnyttja och bo i sin lägenhet.

Det innebär att vår förening lever upp till de krav vår fastighetsförvaltare SBC ställer på en välskött bostadsrättsförening. Stämpeln är en indikator på att föreningen arbetar aktivt för ett ökat värde på föreningens fastighet, en mer effektiv förvaltning och en ökad boendenytta.

Om du planerar ett större ingrepp, är svaret JA. Ska du riva en bärande vägg eller dra om ledningar som går i väggen krävs ett godkännande av styrelsen. Kontakta alltid styrelsen om du är osäker.

Enligt Bostadsrättslagen får man inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar:
1. ingrepp i en bärande konstruktion
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten

Flytt av golvbrunn skall göras av behörig installatör. En planskiss som beskriver förändringen lämnas till styrelsen.

Planerar du att riva en innervägg skall efter att kontakt tagits med styrelsen också en behörig besiktningsman godkänna och utfärda ett intyg vilket visar att väggen kan rivas utan men för fastigheten.

I samband med ombyggnad av kök och badrum gäller att allt elarbete samt vatten & avlopp, så kallat VVS-arbete görs av behörig installatör. Detta gäller också tätskiktet i badrum.

Samtliga lägenheter har Comhems sk "tre hål i väggen", med tillgång till digital-TV, bredband och telefoni.

Det är personen som har köpt bostadsrätten och är medlem i föreningen som äger bostadsrätten och är bostadsrättshavare. Att någon flyttar in i lägenheten innebär inte per automatik att den personen blir bostadsrättshavare. För att bli delägare krävs det att den inflyttade skriftligen förvärvar en del av bostadsrätten genom ett gåvobrev eller ett köpeavtal. Därefter ska föreningen godkänna personen som medlem.

Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t. ex. i trapphus, hiss och tvättstuga.

Mellan kl. 22:00 - 07:00 får inget oväsen förekomma; till exempel. borrande, snickrande, möblerande med mera. Har du fest informera gärna grannarna i god tid innan om du tror att du stör.

Blir du störd?
Ring på och berätta det för den som stör. Det vanliga är att man själv inte känner till, eller förstår att man stör någon. Om du upplever upprepade störningar kontaktar du styrelsen.

Lägenhetsnummer
Föreningens lägenheter är numrerade mellan 1 och 182 (lägenhetsförteckning). När vi i föreningen pratar om lägenhetsnummer är det detta nummer som avses. Du hittar det på namntavlan i varje entré samt på namnskylten utanför lägenhetsdörren. Ange alltid lägenhetsnumret vid kontakt med styrelsen.

Lägenhetsregistret
Skatteverket i sin tur har ett fyrsiffrigt nummer (lägenhetsregister) på alla lägenheter vilket används för folkbokföringen. Detta nummer är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Det skall alltid användas tillsammans med din adress, t.ex. " Blåsutgatan 25, lägenhet 1401". Du hittar lägenhetsnumret på din ytterdörr samt vid entrén.

Brf Gyllene Tidens organisationsnummer är 769609-6564 och fastighetsbeteckningen, Göteborg Majorna 122:11.

Föreningen har en gemensam grillplats belägen vid mittenhuset dit alla medlemmar är välkomna. Notera att det INTE är tillåtet att grilla på balkongen. Det gäller även elgrillar.

Vi skickar in alla ändringar för hyror av lokaler och parkeringsplatser till SBC. De registrerar så att korrigering sker på avgiftsavin. Ibland kan det dock hända att ändringen ej hunnit registrerats innan avin skickats ut. Kontakta SBC för korrigering av avgiften.

SBC kundtjänst
Tel: 0771-722 722
Öppet vardagar kl. 07.00-21.00
E-post: kundtjanst@sbc.se

Om du saknar eller vill uppdatera din gamla"Ingen reklam tack!"-skylt kontaktar du styrelsen. Skyltarna är självhäftande och gjorda i aluminium.

Maila styrelsen med namn och lägenhetsnummer: styrelsen@gyllenetiden.se

Nej, är det korta svaret. Som medlem har du endast tillgång till årsmötes- och stämmoprotokoll. Övrigt räknas som styrelsens arbetsmaterial innehållande känslig information, som ekonomi, obetalda avgifter, upphandlingar och avtal.

Bytesrummet är till för boende i vår förening. Har du prylar, böcker, köksredskap, leksaker eller annat du inte längre behöver? Lämna in dem i bytesrummet! Tanken är att spara på miljön och ge våra prylar längre livslängd.

Allt ska såklart vara helt och rent. Rummet är inte till för kläder, sängar, soffor, gammal elektronik, vitvaror och annat otympligt.

Bytesrummet är beläget i det nedre huset (17-23) och nås med samma nyckel som till soprummen.

Föreningen skickar in överlåtelsehandlingarna till SBC, som registrerar de nya ägarna och skickar ut de nya avierna.

Föreningens fastigheter är försäkrade i Länsförsäkringar AB. Notera att föreningen inte står för tilläggsförsäkringen, kallat bostadsrättstillägget. Tillägget kan ses som en uppgradering av hemförsäkringen och är något som varje medlem måste ha.

För att bo i bostadsrätt måste du vara medlem i föreningen. Du måste också vara godkänd av styrelsen innan du flyttar in.

Ja, föreningen är en äkta bostadsrättsförening, det vill säga att majoriteten av lägenheterna är bostadsrätter, innehavda av privatpersoner.

På hemsidan finner ni stadgar, trivselregler, årsredovisningar, bilder på fastigheterna, samt en sida med information för mäklare. Övriga uppgifter som önskas skall säljaren lämna till mäklaren.

We've added Google Translator plug-in to our website. See front page. Or contact us by Email styrelsen@gyllenetiden.se

Namnändringar sker i samband med inflytt. Kontakta styrelsen om din tagg till entrédörr, källare och vind saknas eller inte fungerar!

Fråga om att anta en medlem avgörs av styrelsen. För detta krävs att mäklaren skickar in information till styrelsen om köparen i god tid inför överlåtelsen, minst en månad i förväg, så att styrelsen kan godkänna köparen.

I januari 2017 öppnade vi tre nyrenoverade soprum för hushållsavfall och farligt avfall belägna i övre huset. I samband med detta introducerade vi också ett s.k. bytesrum där medlemmar kan lämna användbara saker de inte längre behöver, som ex. porslin, böcker, leksaker och prylar. De nya soprummen innebär också att vi stängt samtliga sopnedkast.

Vi har städdagar två gånger om året, i april samt oktober, där vi gemensamt ser över föreningens utrymmen. Container finns då tillgänglig. Vi avrundar med grillning och fika.

Vi har tre hissar. En i respektive fastighet, placerade i uppgångar 9 B, 15 och 19.

I föreningen finns i dagsläget 82 lägenheter med bostadsrätt samt 2 lägenhet och 5 lokaler med hyresrätt.

Måla om balkongens insida möter inga hinder. Att måla om fönsterbleck är inte ok. Fönsterblecken ingår i fasadens utformning. Samma regler gäller även beklädnaden runt fönster och balkongdörr.

Brf Gyllene Tiden bedriver ett systematiskt brandskyddsarbete som omfattar våra gemensamma utrymmen. Pulversläckare och seriekopplade brandvarnare återfinns i respektive trappuppgång. Utrymmesskyltar visar närmsta nödutgång. Även soprummen är utrustade med sprinkler som aktiveras vid ev. brand.

Varje kvartal utförs säkerhetskontroll av de brandtekniska installationerna och brandskyddsorganisationen.

Självklart ligger ett stort ansvar hos den enskilde individen. Minst en brandvarnare SKA finnas i respektive lägenhet. Glöm inte att kontrollera batterierna med jämna mellanrum. Egen brandsläckare och brandfilt rekommenderas som släckhjälpmedel i hemmet.

Se Passersystem under Boendeinfo för information.

Kontakta vår förvaltare SBCs kundtjänst via telefon eller e-post.
E-post: kundtjanst@sbc.se
Tel: 0771-722722